Wednesday, August 29, 2012

Salam Syawal 2012

Assalammualaikum. Firstly nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua yang mengenali aku dan keluarga. Minta maaf dari hujung rambut hingga hujung kaki kalau ada terbuat salah dengan niat atau tidak berniat. Aku cuma manusia kerdil yang kadang-kadang termakan juga hasutan jahat untuk menyakitkan hati manusia lain. Sorry yerrrr.

Sebelum itu, aku ingin ucapkan syukur kepada Allah kerana Aidilfitri kali ini jauh lebih bermakna buat aku.  Bermakna kerana...

  1. Tahun ni kami beraya dengan kehadiran budak tecik Hakim. Sonok ibu dia tolong kutipkan duit raya. hihi. 
  2. Emak aku dah hampir 100% sembuh dari penyakit yang menyerang pada awal tahun hari tu. Ini semua berkat kesungguhan mak yang sentiasa kuat semangat untuk kembali sehat. Aku sendiri pun tak sangka mak aku sehat secepat ini. Apa pun Alhamdullilah, terima kasih Allah. Sakit apa? boleh baca sini --> Dugaan emak
  3. Tahun ni kami anak beranak ada baju raya. Tidak lagi pakai baju re-cycle raya-raya sebelum ni. Alhamdullilah tahun ni rezeki kami murah, dapat la pakai baju bau kedai. (^___^)  


Tahun ni adalah turn beraya disebelah keluarga aku. Maka berangkat la kami anak beranak ke rumah atok aku di Kampung Sayong Hilir, Kuala Kangsar, Perak. Raya tahun ke-3 ni, aku betul-betul plan baeeek punyeee, agar tak terjadi macam raya tahun pertama. Dimana baru hari raya ke-2, aku dah kalut nak balik Kuala Lumpur. Kuala Lumpur dengan Perak bukan 5 minit perjalanan. Alasan pulang awal ke Kuala Lumpur pada masa tu adalah aku kesian en.suami drive dari satu rumah saudara aku ke rumah lain yang semuanya ambil masa 1/2 jam ke 1 jam perjalanan. Sedangkan tempoh setiap satu perjalanan tu adalah tempoh biasa kalau berraya kat kampung. Maka akirnya kepenatanlah kami dalam kereta je, melawat saudara maranye tidak pada tahun tu.

Kembali pada raya tahun ni - Disebabkan rezeki bulan Ramadhan masuk mencurah-curah, maka 3 hari sebelum Raya baru la kami officially bercuti. Dua hari pulun buat persiapan raya, dan hari terakhir memulakan perjalanan ke kampung. Haiiishhhh...pulang disaat-saat akhir wajib lah menempuh lebuhraya yang disesaki dengan kenderaan. Benci!!!


Memulakan perjalanan seawal 4.30 pagi. Lihat laa gambar diatas.. keluar awal pun still ada lagi orang yang keluar lagi awal. Hmm...sabor aje la. Gerak awal tapi en.suami tidur pukul 2 pagi, tu pun kena paksa tidur sebab terlalu asyik ngadap pc. So 2 jam lebih je la dia tidur. Aku pulak tak tidur sebab terlalu gembira untuk memulakan perjalanan. Maka dalam kereta terhangguk2 kengantokkan. Tapi tak boleh nak layan mata sangat sebab kena pantau en.suami drive dan melayan Hakim yang dah terjaga dari tidur lepas aku aku dukung dia masuk kereta.

Lama tersekat atas kesesakan jalanraya, haruslah pundi kencing dah penuh. Bila singgah RnR, lihatttt gambar dibawah.....berlaku kesesakan lagi. Setengah jam lebih jugak la aku beratur nak kencing. hehe. Lebih kurang jam 11pagi sampai lah kami di kampung. Purata perjalanan adalah 6 jam. Iaitu extra 2 jam dari perjalanan hari biasa.



Saat yang paling best bila balik kampung adalah pergi ke Bazar Ramadhan di bandar Kuala Kangsar. Tapi tahun kali ni aku tak pergi sebab kesian si kecik penat. Tak apa la, dapat berbuka ramai-ramai dengan saudara pun dah seronok.

Gambar bawah ni adalah permandangan dalam rumah waktu berbuka puasa. Duduk dah berlapis-lapis sampai ke pintu. Pinggan hidangan pun dah tak tahu nak letak mana. Tapi seronok tau makan ramai-ramai camni. Ni pun ada lagi 3 keluarga tak ada.



Ok lahh..jom layan gambar keluarga dipagi raya pulak. Penat pulak nak cerita semua. khakhakha

6 keluarga. 3 keluarga lagi belum sampai.


Grey theme.

Ada macam pengantin baru tak?

Masam je muka anak ibu, panas yer.


Latar belakang paling cantik...ampaian kain

Kasih emak ayah dunia akhirat. Ila doakan agar emak dan ayah selalu sehat dan ceria selalu. 

Hoyeee emak saya dah sehat. Berjalan dah kuat. 


Pagi raya pertama, lepas berposing terus pergi rumah kakak emak kat Setiawan. 1 1/2 jam perjalanan. Habis raya, dalam petang terus balik ke Sayong semula. Harus lah bila dah balik rumah, dah malas nak keluar semula. Layan tv sambil hirup udara kampung. Hmmm nyamannn. Hari raya ke-2 baru beraya kat Kuala Kangsar. 

Hmmm...actually dah penat nak mengarang. Semua perjalanan cerita macam dah short cut. huhu

Ok lah last gambar kat bawah ni adalah hari ke-3 raya iaitu hari terakhir kat kampung. Lokasi dalam gambar ni adalah medan Laksa. Tempat wajib pergi sebelum pulang ke Kuala Lumpur. Laksa Kuala Kangsar ni memang superb sedap. Kalau beli selain makan sepinggan, laksa ni kena beli ikut kilogram. Kalau orang luar Kuala Kangsar mesti rasa pelik. hihi. Ehem...kat medan laksa ni aku layan 2 pinggan. Pastu beli bungkus sekilo bawak Kuala Lumpur. Nampak sangat hantu laksa kan. hihihi.

Hakim bersama atok. Demam pulak gara-gara ibu lupa selimut memalam. Dah la tak pernah kena udara kampung.


Ok la. Sekian

1 comment:

Nor Darus said...

blek kuale tak nak jmp aku pon...klo tak dpt la anak ko duit raye dari auntie comel nieh...hikhik..:)