Thursday, August 23, 2012

Penjadualan makanan bayi GAGAL!!!

Hmm...tiba-tiba tersedar balik yang aku dah tak serius dalam penjagaan bab pemakanan Hakim. Bagi asal boleh je. Ikut suka-suka hati aku, ikut mana sempat. Adoiii.... sedih dan rasa bersalah.

Masa Hakim 6 bulan dan dah boleh beri makan, bukan main sebuk cari jadual pemakanan bayi. Dan resepi-resepi yang sesuai  bagi setiap peringkat umur bayi. Ni bila Hakim dah 8 bulan, hari-hari bagi bubur, ayam cincang, carrot. Siannn anak ibu. Penyebab lain pun sebab aku pun jarak masak dan makan kat rumah, so stok bahan basah memang tak banyak. Haaaa mangsanya Hakim terpaksa makan apa yang ada. (T____T).

Yang lebih buat aku rasa bersalah....

Pertama -

Baru aku perasan dalam jadual pemakanan tu, dah ada beberapa penambahan jenis makanan yang boleh diberikan bagi peringkat umur Hakim (8bulan). Selama ni aku bagi benda sama je. Patut anak aku cam boring je masa makan. huhu.

Kedua -

Jika ikut info-info yang aku dapat untuk bayi 8 bulan - bayi 8 bulan dah boleh makan 3 kali sehari. Pagi n tengah hari makan bubur, petang bagi snek buah-buahan. Aku? Bubur sekali sehari je. Sedehhhh.

Kenapa aku bagi sekali sehari?
Sebab aku tengok anak aku cam susah nak okkokk. So agak-agak 3,4 hari tak okkokk, aku akan stop bagi makan. Bila dah membuang baru aku kasi balik. Yerla kan usus budak tak kuat lagi, tak kan nak sumbattt  makan je kan. Betul tak?

Tapi setelah berfikir semula, aku rasa mungkin faktor susah nak okkokk tu adalah disebabkan aku tak bagi buah @ snek petang. Sama cam orang besar la kan, kalau makan tak berselangkan buah-buahan, jenuh gak kan nak okkokk....huhuhu. OK..lepas ni akan aku gagahkan cari buah untuk Hakim. Oh ya, buah betik adalah Favorite Hakim. Lepas makan confirm okkokk.. uhuhu

Ketiga -

Tahu tak?? fasa umur 8 bulan sepatutnya dah boleh makan makanan yang tidak perlu di blande halus. Atau makanan tu dipotong dalam bentuk jejari. Ini kerana pada fasa ini, bayi sepatutnya dah mengunyah makanan. (Makanan lembut je la).

Bila cerita tentang masak bubur, aku selalu masak guna slow cooker. Air memang letak banyak. Masak waktu subuh, dalam kol 10 pagi iaitu waktu Hakim bangun tidur dah boleh terus bagi makan. So texture bubur nasi tu memang lembut la. Tinggal aku lenyek ngan sudu pun dah ok.

Yang menjadi masalah adalah...

Semalam aku try parut halus carrot. Parutan carrot tu dimasak sekali dengan bubur. Aku tahu texture carrot tu tak la sehalus puri carrot yang di blande. Dipendekkan cerita, masa bagi Hakim makan...1...2 kali suap macam ok. Tapi 4..5 suap Hakim terbatuk-batuk. Hmmm...ini maknanya Hakim masih tak ready makan makanan yang sedekit kasar. Hmm tak pe la perlahan-lahan.




Hmm...wahai ibu Hakim...sangat kelewatan sungguh kamu mengajar anak makan. Hyshhhhh. Sila focus dan bersemangat untuk terus belajar dan memahami anak kamu!!! 

No comments: