Wednesday, August 8, 2012

Ingin Kelahiran Baru

Assalammualaikum. Sebelum tu nak minta maaf kalau ada yang tak berapa suka tentang post-post yang aku buat. Yerla tak abis-abis post tentang kehidupan motherhood aku ni. Biasa la ibu muda anak satu, excited lebih...kalau boleh semua benda nak share. =) . 

Jika semalam aku ada bagi tahu yang Hakim baru je nak masuk 8 bulan. Percaya tak...dalam Hakim baru sebuk nak belajar berdiri, aku dah berangan-angan nak seorang lagi. Actually dah mula berangan sejak Hakim 4 bulan lagi, waktu tu Hakim dah pandai di ajak ketawa. Tapi sekarang ni keinginan semakin menjadi-jadi pulak. Memang happy sangat bila anak kita dah mula faham apa dengan yang kita sedang selorohkan. Haa..masa tu mula la fikir nak bagi dia kawan. hihi. Mungkin faktor lain jugak yang aku ni memang dari dulu suka budak.


Kalau ikut pandangan doctor, seeloknya biar la jarak 2 tahun. Kasi anak kita tough dulu. Yes it's true. Aku tak ada apa-apa nak comment sebab mereka lagi expert bab penjagaan.

Kalau ikut pandang rakan-rakan berstatus ibu, 80% dari mereka pun sama cam padangan doctor. Cuba nak menjarakan umur anak mereka. Selain mengstabilkan kehidupan mereka.

Kalau ikut pandangan en.suami, dia pun nak Hakim besar sekit baru kasi adik. Mungkin jugak dia nak kasi ekonomi kami betul-betul stabil. So tak ada la rasa cam hari-hari kerja keras semata-mata nak bayar sewa itu ini sahaja. Kalau boleh adalah ada wang simpanan cikit buat backup masa depan. =)

Ok...nama je pandangan kan, tapi tak ada la en.suami kata TAK BOLEH langsung dan betul-betul bertindak keras dengan family planning dia tu. Bila ajak ehem-ehem tak ada pun dia banyak cerita dan suruh ikut macam-macam syarat. Dia faham...tak baik sekat-sekat benda baik. Anak tu rezeki dan dah terbukti, dengan kehadiran Hakim, rezeki kami semakin murah. Walaupun en.suami terpaksa kerja keras seorang diri, dan aku as assistant just boleh bantu sambil-sambil je. Yerla kan aku jaga anak aku sendiri. hehe.

Kalau ikut pandangan aku, aku tak kisah anak rapat-rapat. Tapi jangan la target 10 orang, 10 tahun jugak kau nak kasi langsai semua...wahh...tak sempat nak bernafas nak kene hadap labor room lagi. huhu. Yang terpenting, apa-apa jenis perancangan sekali pun la... family planning ke, economic planning ke, apa-apa je la.. semua mesti atas persetujuan en.suami. Kalau en.suami rasa mampu, teruskan jangan sekat-sekat. Jangan bagi alasan bukan-bukan untuk tak nak ada anak, sebab apa yang kita ucapkan tu adalah doa. 

Kita pulak kena yakin dan kuat semangat yang kita ni mampu hadap susah senang waktu mengandung, beranak dan besarkan anak tu. Semuanya makan tahun yer, bukan main minit-minit atau jam-jam. En.suami confirm-confirm la kena perah keringat dan fikir strategi baru untuk meningkatkan economi keluarga. Yang ibu-ibu ni pulak lebih focus kepada anak-anak, pada kata erti lain  fizikal, emosi, mental kene tough untuk hadapi kerenah anak-anak yang semakin membesar.

Susah + Senang =  Sabar

Membawa anak dalam perut selama 9 bulan 10 hari bukan la suatu yang mudah. Bila dah keluar nak kena jaga pulak. Nak jaga budak bukan cam jaga kucing. Kalau tak kuat fizikal, metal, emosi memang boleh meroyan. Kalau jenis suka cari duit cam aku ni, bila datang tamak..mula la anak letak tepi, n kita dok ngadap kerja je. Tapi sanggup ke kita dah susah payah mengandung dan beranak, tiba-tiba anak kita membesar dalam keadaan kurang kasih sayang. Dan akhirnya bila anak kita dah besar jadi anak yang kurang berjaya... Nak? Nak? mesti tak nak kan...... So tepuk dada tanya diri, kita perlu buat pengorbanan. Jangn ikut sangat kerja duniawi ni. 

Sekarang ni, aku selalu ingatkan en.suami yang aku memang tak boleh commit dengan kerja 100% sebab aku terlalu sayangkan anak aku. N hopefully en.suami faham dan sama-sama mencari rezeki didunia ni perlahan-lahan. Insyallah aku akan selalu bagi sokongan dari belakang. 

Comel baby gurl ni kan.


Mudah-mudahan Allah mengizikan kami lagi untuk mendapatkan zuriat yang baik dan sehat pada masa akan datang. Insyaallah. Dan mudah-mudahan Allah kurniakan juga zuriat yang baik-baik kepada saudara-saudara dan kenalan-kenalan aku. AMIN

2 comments:

Mak Izz said...

pd pdpt aku pulak elok jarakkan sekurang2nya 2 thn br start peknen semula. bg ms utk diri kita berehat di samping anak dpt perhatian secukupnya dlm tempoh 2thn pertama :)

**aku dulu, izz 6bln aku dh peknenkan hasanah. mmg mencabar sampai pakai implanon hehe..

Suzila said...

Btol tu..nk rasa sehat lbh kasi jarak 2 thn.
N ak pn xde la btol2 merancng ngn mkn ubat bagai.... Sentiasa bersedia utk trima anugerah jika diberi peluang. Cewahh.
Hari2 bdoa klu diberi cepat, hopefully smua kerja pncarian rezeki dimurahkan n dipermudahkan. Amin