Saturday, November 9, 2013

Suppliment Ibu Anak Ketika Hamil Kali ke-2

Bismillahirohmanirohim.

Buat kali kedua, aku nak kongsi tentang supplement kehamilan yang aku amalkan sepanjang kehamilan kali kedua.  Seperti post yang lepas iaitu semasa kehamilan pertama (SINI), aku ada ceritakan tentang jenis ubatan dan makanan tambahan yang aku amalkan. Dan untuk kali ini, ada yang masih aku amalkan dan ada juga yang tak tersempat nak beli untuk diamalkan.

Kat sini aku senaraikan ubatan dan makanan tambahan yang aku amalkan dan syorkan kepada ibu-ibu baru dan lama. Dan paling penting murah dan berkhasiat.

1. Obimin - Wajib ambil. Kalau checkup kat Klinik Kesihatan Kerajaan, ubat ini lah yang diorang akan bagi. Obimin ni merangkumi Asid Folid, B-complex, Ferromed (Nurse yang cakap la), dimana zat-zat tersebut adalah sangat penting untuk wanita hamil. Detail kelebihan obimin ni, sila la baca post lama aku ye (SINI).

2. Minyak ikan - Pun masih amalkan. Cuma kali ni ambil brand Neuro Gain Pb. Minyak ikan ni elok untuk kecergasan otak bayi. Ia boleh dibeli kat klinik-klinik swasta, dan paling penting ia adalah Halal.

3. Susu Anmum - Susu ni elok untuk perkembangan tulang dan gigi bayi. Bukan sahaja bayi je dapat khasiatnya, emak-emak yang minum pun boleh rasa kesan iaitu jarang rasa sakit-sakit tulang belakang dan pinggang berbandingkan ibu-ibu yang tak minum. Kan berat kita nak bawak budak dalam perut tu. Aku cakap berdasarkan pengalaman, sebab kehamilan kali kedua ni aku tak consistent minum, asyik lupa nak topup bila stok susu kat rumah habis. Bila malam...siaplah encik suami kena picit.huhu
 Obimin dan Minyak Ikan

Ada pilihan perisa coklat, vanilla dan mangga.


4. Makanan Sunnah - Yang ni tak boleh disangkal lagi. Insyaallah tak akan datang mudarat bagi sesiapa yang amalkan. Malah dapat pahala. Antara 5 jenis makanan sunnah yang sempat aku beli ialah krismis, madu, jus delima, jus kurma, dan air zamzam.

Tapi tak semua aku consistent makan. Aku paling rajin beli dan makan jus delima dan kurma. Tak putus-putus aku amalkan selagi boleh. Malah selepas bersalin pun aku amalkan untuk banyakkan susu badan. Sedap tau jus-jus ni. Biasa aku minum pagi dan malam. Sukatan secawan yang biasa aku buat, 1 sudu jus delima di campur dengan 1 sudu jus kurma. Sedapppp. Maca rasa air rebena. Kalau suka manis, letak lebih pun tak apa. Tak datangkan masalah. Hb aku pun ok je.


No comments: