Monday, March 5, 2012

Ikut Suka Hati Aku & Restu Mak Ayah

2 pagi - Baru nak join hero kecik tido, tetiba teringat beberapa topik perbualan / perbincangan dengan beberapa pihak sekitar 2, 3 tahun yang lepas. Masa tu aku masih BUJANG. hahaha

Kebanyakkan topik tersebut merupakan topik yang berunsur hala tuju kehidupan dan kekeluargaan. Dan bagi aku, masing-masing mempunyai kebebasan bersuara dan memberi pendapat. Nak dengar or tak ikut sukaaa la. Nak bising-bising pun ikut sukaaa la. Nak senyap pun ikut sukaaa la.

Aku bukan nak bercerita apa yang aku bualkan dulu. Tapi aku cam terfikir bertapa lurus dan degil nya aku ni. Dan bertapa aku ni hanya mendengar cakap mak dan ayah aku sahaja, tanpa mengambil sedekit pun pendapat orang lain. Dan bertapa aku sangat terlebih yakin dalam membuat sesuatu keputusan penting.

Contoh;

Ada suatu perbualan antara aku dan makcik sorang tu, bukan main berapi-api dia bagi pendapat dan nasihat kat aku. Risau sangat aku tersilap langkah. Ok masa tu aku baru 23 tahun, boleh kategori beringus... tapi entah kenapa dengan yakin dan slamber aku menjelaskan kenapa, mengapa, why....why... aku buat keputusan tersebut. Hmm.. lebih kurang penjelasan aku tu boleh dikatakan penjelasan budak degil. (tp dengan nada baik tanpa beremosi oke). Dipendekkan cerita setelah sekiannnnn lama, aku difahamkan dari sumber-sumber tertentu yang makcik tu sedekit bengang sebab apa yang dia nasihatkan kat aku tu, masuk telinga kanan keluar telinga kiri. Ok fine....makcik tu memang langsung tak setuju apa yang aku nak buat.

Fuhhh...senang cite la, selagi mak ayah aku tak bising-bising atau menolak bulat-bulat apa yang aku nak buat, memang pendapat dan nasihat orang luar aku tolak tepi je. Uhuuu. Lagi pun aku tak rasa pun, apa yang aku nak buat tu penting bagi orang lain.




Hmmm..jujur dari hati, memang kadang-kadang aku buat sesuatu tanpa berfikir panjang. (DULU). Aku boleh rasa kerisauan mak dan ayah terhadap aku. Tapi mungkin naluri mereka kuat yang mengatakan aku mampu buat. So mereka izinkan. (Banyak perkara yee). Conclusion, even sekarang ni kehidupan aku bukan lah kategori orang yang hidup senang lenang, tapi dari restu dan keizinan mak ayah... aku rasa bahagia dan bersyukur dengan apa yang aku ada sekarang.

No comments: