Tuesday, February 8, 2011

Apabila si XL nak pakai Kebaya ~~

Kebaya...Ohh...Kebaya...

Isu ni timbul bila baru-baru ni aku tengok rancangan NONA, diorang ada shoot segmen Kebaya Nyonya kat Melaka. Aduhaaiii....betul-betul gugur naluri keperempuanan aku. Terasa anggun lagi jelita plak bila pakai pakaian tradisional ni.Cewahhhh.

Tapi boleh ke aku yang XL ni pakai kebaya?

Actually bukan sekali, tapi dah banyak kali buat kebaya...tapi still jahitan tak memuaskan hati. Rasa cam pelik je bila kenakan kat badan. Ke memang cutting badan sendiri tak sesuai dengan kebaya? Or tailor-tailor tu yang tak reti jahit / fit kan kat badan aku nih. (Opsss salahkan orang plak. hehe).

Ya~~ aku bukan nak salah kan diri sendiri or sesiapa pun.(^___^)

Bagi aku la, semua orang boleh pakai kebaya. Tak kira la saiz XL ke... XXL ke.. XXXL ke... janji kena pada jenis cutting yang kita nak buat. Jangan la dah tahu awak tu saiz BESOR, dok gatal nak buat cutting kebaya pendek. Habis jojol nampak semua. hahaha.

Paling baik----> Nak up to dated tu BOLEH/BAGUS tapi mesti la ada kesopanan. Kiranya, beringat-ingat bila nak bergaya. Cover mana patut. So tak ada la orang nak mengata + mencaci. Yang paling penting, kita ni tak la di cap perosak fashion tradisional yang sememangnya tak lapuk dek zaman.

((Hoyeee...raya tahun ni nak buat kebaya...))

Kebaya Nyonya idaman aku.

Berkebaya pada raya tahun 2010.
Antara jahitan terkemas pernah aku pakai. Yang lain hancur. =P



Akhir kata.................

"Siapa kata orang saiz besor Tak Boleh berKEBAYA???..."

5 comments:

ButtOnSQueeN said...

akak comey la pkai kebaya..:)

yna fazlyna said...

teringin nak berkebaya tapi takut tak sesuai pulak..maklumlah saiz xl..

habsahharun said...

puan suzi pakai kebaya nyonya mesti hot!

Suzila said...

DalzButton: Cumel ke? ayooo..ni yg semangat nk buat kebaya lg nih. hehehe. =P

yna: Kne selalu buat @ bbazir kjp... smpai jumpe tailor yg bbtol terer ikut cutting kite yg XL ni. heheh

habsah: Ahakkzz...pasti terlebih hotzz... hahaha

Mak Izz said...

ko XL ke? jgn nk tipu. slim je aku tgk. baru2 ni aku tempah kebaya moden dr 1 tailor cina di Rawang. jauh giler kan? biar jauh asalkan suker!

walaupun bersaiz XXXL tp aku tetap rasa hebat berkebaya! love ur body, love ur self! (kebaya moden aku berpotongan longgar sebab taknak 'benda yang anda tidak ingin lihat' terbonjol sana sini.

"bergaya2 juga tapi mesti menepati syarat pemakaian bagi seorang muslimah tau!"

da~